15. Varför får hästar och ridning mig att må bra?

För att hästar är som en vän. De har känslor de med.
När mamma och jag skulle ta in Marabou i vintras så gick mamma och hämtade honom medans jag stod vid grinden. Alla hästar stod och mumsade halm när mamma skulle bort från alla och ta in honom. Då sparkar Osman Marabou och han flyger och puttar mamma som ramlar in i en annan häst och sen framför Marabou som hoppar över henne. Han var inte många cm från att trampa på hennes huvud.
Senare i stallet var Marabou ledsen. Han kollade på henne som om han sa förlåt. Och det är inte enda gången han visat känslor. Om man är ledsen ser han det och då bli han ledsen. Är man glad och pigg blir han direkt glad och pigg. Just därför får just han mig att må bra. Men alla hästar är inte lika charmiga. Men hästar är ofta väldigt snälla och omtänkssamma. De är inte stora dumma djur som många säger. De bryr sig om oss. Ända gången de kanske inte gör det är när dom mår dåligt. Då mår även jag dåligt. När en häst är sjuk eller halt. Eller som tex Lilla Grå. Hon är så mager. När man borstar så kände man att det gick upp och ner för att hon var så mager (Man kände alltså revbenen) Sånt får mig att må illa. Halta, sjuka, magra ledsna hästar = Hedda också ledsen. Gillar det verkligen inte. Men en glad och snäll häst gör mig glad och får mig att må bra. Att bara se dom stora snälla mörka ögonen får mig att bli varm inombords.

image description

Foto: Lisa Burestad

Foto: Elin Halvarsson (Tror jag...)

Foto:Caroline Davidsson

Foto: vrkusek.blogg.se



Kärleken mellan några av Vedas suraste hästar är obeskrivlig <3
Skansens Yrsa + Candi = Sant



Ja ni ser. Hästar har också känslor. Vad hade hästar varit om de inte hade haft några känslor. De hade stått och ätit gräs hela dagarna utan att pussa på snyggingen, retats med hagkompisen eller raceat med bästisen. Det går inte att föreställa sig hästar inte har känslor. Det går verkligen inte <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0